Wij ondersteunen bij jouw ontwikkeling

Handleiding voor het opstellen van een candidate persona

Een candidate persona is een semi-fictieve representatie van je ideale kandidaat die is gebaseerd op onderzoek. Als je demografie, gedragspatronen, motivatie en doelen van je kandidaat kent, wordt het eenvoudiger om arbeidsmarktcommunicatie te ontwikkelen en af te stemmen op de ideale kandidaat per vacature.

Met een goede persona weet je precies hoe, waar en naar wie je op zoek moet gaan om de vacatures in te vullen. Van passende vacatureteksten schrijven tot de informatie die op de werken bij pagina komt te staan. Een ander groot voordeel is dat voor de organisatie de behoefte helder is.

Download de gratis handleiding

De candidate journey is de complete ‘reis’ die jouw sollicitant aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Deze reis is onder te verdelen in 7 verschillende fases:

  1. Bewustwording (awareness)
  2. Overtuigingsfase (consideration)
  3. Interesse
  4. Solliciteren
  5. Sollicitatiegesprekken
  6. Aanname
  7. Pre- en onboarding

Tijdens deze journey kent jouw kandidaat vele contactmomenten met je organisatie. Het is hierbij belangrijk om jezelf goed te verkopen als werkgever. Dit wordt ook wel je werkgeversmerk of employer brand genoemd.